Strategie rozwoju w e-commerce
Pozycjonowanie SEO sklepu internetowego
Dzisiaj porozmawiamy o tzw. SEO czyli w terminologii branżowej „pozycjonowaniu”. Inaczej mówiąc SEO jest to zwiększenie ruchu klientów w Twoim sklepie dzięki zapytaniom, które użytkownicy kierują do wyszukiwarki internetowej.
Artykuł został napisany przez CEO agencji Marcina Atamańczuka i pochodzi z czasopisma handlowców Branża dziecięca nr 5/2020.
Pozycjonowanie sklepu w branży dziecięcej (i nie tylko w niej)
Obecnie dla sprzedawców własny sklep internetowy to codzienność, nie tylko w branży dziecięcej. Rozwój technologii (szczególnie rozwiązań typu SaaS) zminimalizował do przysłowiowej złotówki koszt wejścia z handlem w sferę internetową. Tym samym największym wyzwaniem, przed którym stoi każdy biznes w e-commerce, jest zwiększanie sprzedaży na coraz to bardziej konkurencyjnym rynku.
Najważniejszym parametrem, który wpływa na poziom Twojej sprzedaży w sklepie, jest generacja ruchu klientów, którzy obejrzą produkt, dodadzą go do koszyka, a na końcu zapłacą za niego.
Generacja ruchu w sklepie internetowym
Ruch generować możesz na ogromną ilość sposobów. Poniżej prezentuję tylko kilka z nich:
- pozycjonowanie sklepu czyli tzw. SEO.
- reklama płatna Google ADS/Facebook ADS.
- e-mail marketing.
- sprzedaż poprzez marketplace.
- umieszczenie oferty w porównywarkach cen.
- działania w social media (social selling, grupy, prowadzenie własnego fanpage).
- współpraca z influencerami.
- content marketing – blogowanie, tworzenie filmów o produktach, podcastów itd.
Dzisiaj porozmawiamy o tzw. SEO czyli w terminologii branżowej „pozycjonowaniu”. Inaczej mówiąc SEO jest to zwiększenie ruchu klientów w Twoim sklepie dzięki zapytaniom, które użytkownicy kierują do wyszukiwarki internetowej.
Co to jest właściwie to SEO?
Wokół SEO narosło wiele mitów i kontrowersji – szczególnie krzywdzące dla branży są działania pseudo fachowców, którzy żerują na Twojej niewiedzy, stosując szereg sztuczek i tworząc usługi wątpliwej jakości. Dlatego warto powiedzieć czym pozycjonowanie NIE JEST:
- SEO to nie są dwa czy trzy czynniki, których wdrożenie zagwarantuje Ci sukces.
- SEO to nie są frazy kluczowe, które wpiszesz w odpowiednie miejsce swojego sklepu i na tym koniec SEO to nie proces, który zautomatyzujesz całkowicie nawet najlepszym narzędziem.
- Grzechem głównym przy wdrażaniu SEO jest skupianie się jedynie na pozycji poszczególnych fraz kluczowych w wyszukiwarce internetowej, bez realizacji głównego celu, czyli wzrostu sprzedaży w Twoim sklepie.
Czym więc powinno być dla Ciebie SEO?
- SEO to świadomie realizowana strategia, a nie przypadkowe działania. Strategia powinna skupiać się szczególnie na celach biznesowych. Bez ich realizacji trudno będzie postawić na długofalowe działanie (które w pozycjonowaniu jest kluczowe, żeby uzyskać zadowalający Ciebie efekt – często zaczynając od zera potrzebujesz roku lub dwóch żeby dogonić konkurencję w SEO, a dla niektórych branż nawet i dłużej).
- SEO to tzw. optymalizacja techniczna sklepu, która ułatwia robotowi wyszukiwarki czytanie, analizowanie i rankingowanie zawartości sklepu w indeksie wyszukiwarki. Bez sprawnie działających technikaliów, na nic zdadzą się Twoje zabiegi generacji unikalnej treści w sklepie, o której więcej poniżej.
- SEO to szeroka analiza wyszukiwanych w przeszłości słów Twojej grupy docelowej, którą na nasze potrzeby będziemy nazywać „księga słów kluczowych”. Tylko dzięki kompleksowej i rzetelnej analizie zachowań Twoich potencjalnych klientów jesteś w stanie opracować zarówno odpowiednią strukturę sklepu internetowego (czyli menu kategorii), skierować ruch klienta do odpowiednich kategorii i produktów (czyli dokładnie na to co szuka on w wyszukiwarce) oraz tworzyć unikalną i trafną treść dla sklepu czy innych działań marketingowych (np. w systemach reklam płatnych typu Google ADS).
- SEO to również wartość sklepu „na zewnątrz”, czyli tzw. jakość linkowania zewnętrznego innych stron, które kierują prosto do Ciebie. Koszt pozyskania wartościowych linków, np. z artykułów sponsorowanych to nierzadko kilkaset czy nawet kilku tysięcy złotych.
- I najważniejsze: SEO to część ekosystemu marketingu sklepu. Szczególnie dobrze działa w połączeniu z odpowiednim UX czyli doświadczeniami użytkownika w kontakcie z systemem sklepu. Dlatego tak ważne jest łączenie działań SEO z jak najlepszym odbiorem sklepu przez potencjalnego klienta, ponieważ to on w efekcie kupuje, a nie robot wyszukiwarki…
Co musisz zrobić jako właściciel sklepu internetowego, który chce czerpać korzyści ze stale rosnącego ruchu z wyszukiwarek?
Jak zawsze masz dwa wyjścia: robić SEO samemu, albo zdać się na doświadczenie zewnętrznych specjalistów w tej dziedzinie. Budowanie własnego SEO od podstaw nie jest wiedzą tajemną, ale wdrożenie sensownych rozwiązań wymaga już sporego doświadczenia i zaangażowania często niemałych nakładów finansowych/czasowych (dodatkowo z efektem odsuniętym na lata).
Dlatego proponuje podejście do SEO w tzw. modelu mieszanym, który pozwoli na wykorzystanie do maksimum Twoim wewnętrznych zasobów.
Przepis na udane SEO w modelu mieszanym, czyli to na czym się nie znasz zleć na zewnątrz
Model, który chcę Ci zaproponować, to podzielenie złożonego problemu jakim jest SEO na kawałki, którymi możesz łatwo zarządzać, korzystając ze swoich zasobów w postaci wiedzy na temat produktów, które sprzedajesz oraz branży w jakiej działasz.
Model 7 kroków do dobrego SEO
Krok 1
Określenie strategii działań w SEO, czyli odpowiedzi na pytania: co chcemy osiągnąć, w jakim czasie, jak chcemy to zrobić i jaki mamy zaplanować na to budżet?
Częstym błędem jest zaczynanie działań SEO w przeświadczeniu, że jakoś to będzie. Bez dogłębnej analizy konkurencji, wyszukiwań klientów w danej branży czy ich zachowań zakupowych będzie Ci trudno osiągnąć zadowalający rezultat.
Tutaj warto też określić stan obecny sklepu w SEO (jeśli już wcześniej działaliśmy w Internecie), czyli co się udało i jak wyglądamy na tle konkurencji? Ten krok jest kluczowy i do jego realizacji warto zatrudnić zewnętrznego doradcę, który ma doświadczenie, co szczególnie ważne w marketingu branży, w której sprzedajesz (dzięki temu uzyskasz dostęp do sprawdzonych metod, które zadziałały w innych projektach).
Krok 2
Opracowanie księgi słów kluczowych, o której wcześniej wspominałem, pozwoli m.in. na:
- ułożenie odpowiedniej struktury kategorii sklepu.
- optymalizację treści kategorii i produktów w sklepie.
- prowadzenie rentownych kampanii reklamowych, np. w Google ADS.
Dobra księga słów kluczowych wymaga zarówno analizy konkurencji, wyszukiwań klientów oraz często wykorzystujesz przy jej tworzeniu płatne narzędzia SEO.
Opracowanie takiego dokumentu warto zlecić specjaliście i wykorzystywać później w innych działaniach marketingowych.
Krok 3
Poprawa technikaliów w sklepie, które wpływają m.in. na tzw. indeksacje zawartości sklepu przez robota wyszukiwarki oraz poprawa struktury kodu sklepu (szczególnie dla kategorii i produktów).
Powiedzmy sobie szczerze, nie ma idealnego systemu sklepu internetowego, który nie zawierałby błędów utrudniających wyszukiwarce proces szybkiego i sprawnego pobierania danych z Twojego sklepu, a jest to proces kluczowy w tworzeniu rankingu wyników wyszukiwarki.
Częstym problemem jest też wadliwe wdrożenie sklepu (pod kątem tzw. czynników SEO on-site), szczególnie w rozwiązaniach typu OPEN SOURCE (np. dla PrestaShop, Woocommerce czy Magento). Mało która firma wdrażająca sklep, myśli o jego dalszym losie w wyszukiwarkach internetowych. Dlatego w tym kroku konieczne będzie też opracowanie tzw. audytu SEO, który pozwoli odkryć najważniejsze elementy do poprawy.
Jeśli dysponujesz zapleczem programistycznym, możesz zlecić wykonanie audytu SEO specjaliście i samemu wprowadzić techniczne rekomendacje.
Krok 4
Generowanie unikalnej zawartości tekstowej sklepu.
Największym błędem, który możesz zrobić w swoim sklepie nie tylko pod kątem SEO, jest kopiowanie opisów produktów czy kategorii, np. od producentów (nie mówiąc już o kradzieży opisów konkurencji). Wyszukiwarka internetowa bardzo dobrze identyfikuje tzw. zduplikowaną treść, która nie daje żadnej wartości do SEO.
Ten krok zachowaj dla siebie, postępując zgodnie z wytycznymi z księgi słów kluczowych i sposobu w jaki najlepiej ułożyć fragmenty treści pod kątem SEO (wystarczy że poprosisz specjalistę o wytyczne jak masz to robić).
Dzięki temu, że to Ty będziesz generować unikalną treść produktów, nie tylko zwiększysz szanse sukcesu w SEO, jak i zainteresujesz potencjalnych klientów czytających o zaletach produktów, które sprzedajesz (bo to Ty jesteś w tym największym ekspertem).
Krok 5
Poprawa użyteczności i funkcjonalności sklepu dla użytkownika, który trafił już do Ciebie.
Żadne działania generujące ruch (w tym SEO) nie przyniosą zamierzonego efektu sprzedażowego, jeśli jakaś część prezentacji produktów czy etapów zakupowych (tzw. koszyk), nie będzie spełniać swojej roli.
Analizę błędów w procesie użytkowania sklepu albo w procesie zakupowym, możesz wykonać samemu, z pomocą kilku zaproszonych osób. W kontrolowanym eksperymencie pozwolą Ci one zauważyć problemy jakie mają w kontakcie ze sklepem lub na poszczególnych etapach procesu zakupowego.
Jeśli jednak nie czujesz się pewnie, zatrudnij specjalistę ds. użyteczności sklepów internetowych, który wykona audyt UX sklepu, przeanalizuje ruch klientów na sklepie i wskaże elementy do poprawy.
Krok 6
Pozyskiwanie linków z zewnętrznych źródeł.
W procesie pozycjonowania sklepu ważnym elementem są wartościowe serwisy, na których zamieszczony jest odnośnik do Twojego sklepu. Najlepszym rozwiązaniem jest wyszukiwanie miejsc branżowych, w których można taki odnośnik zamieścić. Dzięki temu zyskujesz zarówno wartość dla SEO, jak i otrzymujesz dodatkowy efekt widoczności swojej oferty w grupie docelowej.
Wyszukiwanie miejsc na odnośniki zleć specjaliście ds. pozyskiwania linków, który odnajdzie i wytypuje wartościowe miejsca pod kątem SEO i będzie zarządzać Twoim budżetem przeznaczonym na pozyskiwanie linków.
Krok 7
Analiza i korygowanie kierunku działań.
Krok konieczny żeby sprawdzić jak wyglądają Twoje postępy w pozycjonowaniu z wykonanych wcześniej prac. SEO nie jest nauką ścisłą. Dopiero szereg dobrze obranych założeń i eksperymentów przyniosą sukces. Bądź więc gotowy na sukcesywne sprawdzanie wyników i ew. korekty kierunku działań.
Ten krok wymaga znajomości analityki internetowej, zachowań klientów i wiele innych aspektów sprzedaży w e-commerce, dlatego warto współpracować z doradcą, który będzie trzymać rękę na pulsie i dokona potrzebnych korekt obranej strategii.
Podsumowanie
SEO to taka wielka trójca: technikalia, zawartość merytoryczna (tzw. content) i linkowanie. Jedno nie może istnieć bez drugiego, jedno drugie napędza i uzupełnia. W połączeniu z UX, czyli doświadczeniem użytkownika, zwiększy znacznie sprzedaż w Twoim sklepie i to na trwałe – jeśli nie zaniechasz swoich działań w tym zakresie.
Nawet jeśli to co przedstawiłem powyżej nadal jest dla Ciebie czarną magią, to przynajmniej masz już podstawy do bardziej świadomego zadawania pytań swoim potencjalnych partnerom, bez których trudno prowadzić efektywne działania SEO (szczególnie jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce i wyszukiwarkami).
Komentarze są zamknięte